Ett parti beskrivs av en XML-fil som kan se ut så här. Filen innehåller ett block om matchen, ett block för varje spelare, och ett block för varje drag. Början kan t.ex. vara
<?xml version="1.0" ?> <game> <header> <name>Kattfot Cup 2009</name> </header> <player> <first>Gerd</first> <last>Forss</last> <id>331</id> </player> <player> <first>Greger</first> <last>Nässén</last> <id>8</id> </player>
ID för en spelare är Svenska Scrabbleförbundets ID, d.v.s. de sista siffrorna i addressen till spelarens statistiksida där.
Om en spelare fått övertid anger man övertiden i minuter i spelarens block:
<penalty>1</penalty>
De olika typerna av drag kan innehålla information om t.ex. vilka brickor som lämnades kvar på stället och om draget utmanades. Nedan ges exempel på allt som kan förekomma.
<move> <coords>8g</coords> <tiles>ZO</tiles> </move>
coords anger rutan där draget börjar. Raden anges med en bokstav, kolumnen med en siffra. Den koordinat som står först hålls konstant under draget; i exemplet spelades alltså ett ord vertikalt. Bokstäver som redan låg på brädet när draget spelades ska inte tas med. Här fanns det redan ett O eller N i som ZO placerades framför.
<move> <swap>VMTT</swap> </move>
<move> <swapn>5</swapn> </move>
<move> <pass></pass> </move>
<move> <coords>h1</coords> <tiles>OV</tiles> <leave>NUHIG</leave> </move>
Det är bara drag där alla brickor på stället är kända som analyseras, och för det används leave-fältet. Det kan ges för alla dragtyper.
<move> <coords>h2</coords> <tiles>FESTARE</tiles> <chall>invalid</chall> </move>
Om chall-fältet innehåller valid så var draget giltigt, om det innehåller invalid så var det ogiltigt.
I ett drag skrivs blanka brickor med gemena och övriga brickor med versaler:
<move> <coords>15c</coords> <tiles>TUrLITA</tiles> </move>
I leave-fältet används + eller ? för en blank bricka.
<move> <coords>8m</coords> <tiles>BA</tiles> <leave>+NNTA</leave> </move>
Om man vet att poängen noterades eller summerades fel så kan man ange den poängen som användes när matchen spelades i score-fältet:
<move> <coords>11f</coords> <tiles>NORD</tiles> <score>10</score> </move>
Här fick spelarna det till att draget gav 10 poäng när matchen spelades, men den korrekta poängen var någonting annat.