Struktur

Ett parti beskrivs av en XML-fil som kan se ut så här. Filen innehåller ett block om matchen, ett block för varje spelare, och ett block för varje drag. Början kan t.ex. vara

<?xml version="1.0" ?>
<game>

<header>
<name>Kattfot Cup 2009</name>
</header>

<player>
<first>Gerd</first>
<last>Forss</last>
<id>331</id>
</player>

<player>
<first>Greger</first>
<last>Nässén</last>
<id>8</id>
</player>

ID för en spelare är Svenska Scrabbleförbundets ID, d.v.s. de sista siffrorna i addressen till spelarens statistiksida där.

Om en spelare fått övertid anger man övertiden i minuter i spelarens block:

<penalty>1</penalty>

Drag

De olika typerna av drag kan innehålla information om t.ex. vilka brickor som lämnades kvar på stället och om draget utmanades. Nedan ges exempel på allt som kan förekomma.

Ord

<move>
<coords>8g</coords>
<tiles>ZO</tiles>
</move>

coords anger rutan där draget börjar. Raden anges med en bokstav, kolumnen med en siffra. Den koordinat som står först hålls konstant under draget; i exemplet spelades alltså ett ord vertikalt. Bokstäver som redan låg på brädet när draget spelades ska inte tas med. Här fanns det redan ett O eller N i som ZO placerades framför.

Byte

<move>
<swap>VMTT</swap>
</move>

Byte av okända brickor

<move>
<swapn>5</swapn>
</move>

Pass

<move>
<pass></pass>
</move>

Första draget när spelaren som börjar väljer att spela rättvänt

<move> <side></side> </move>

Brickor kvar på stället

<move>
<coords>h1</coords>
<tiles>OV</tiles>
<leave>NUHIG</leave>
</move>

Det är bara drag där alla brickor på stället är kända som analyseras, och för det används leave-fältet. Det kan ges för alla dragtyper.

Utmaning

<move>
<coords>h2</coords>
<tiles>FESTARE</tiles>
<chall>invalid</chall>
</move>

Om chall-fältet innehåller valid så var draget giltigt, om det innehåller invalid så var det ogiltigt.

Blanka

I ett drag skrivs blanka brickor med gemena och övriga brickor med versaler:

<move>
<coords>15c</coords>
<tiles>TUrLITA</tiles>
</move>

I leave-fältet används + eller ? för en blank bricka.

<move>
<coords>8m</coords>
<tiles>BA</tiles>
<leave>+NNTA</leave>
</move>

Felräkning

Om man vet att poängen noterades eller summerades fel så kan man ange den poängen som användes när matchen spelades i score-fältet:

<move>
<coords>11f</coords>
<tiles>NORD</tiles>
<score>10</score>
</move>

Här fick spelarna det till att draget gav 10 poäng när matchen spelades, men den korrekta poängen var någonting annat.

Upp